روستاهای میاندوآب

برای منافع شخصی تیشه به ریشه درختان نزنید

0

برای منافع شخصی تیشه به ریشه درختان نزنید میاندوآب زیباست ازش محافظت کنیم
با این که سفر کردن به طبیعت، یکی از فعالیت هایی است که برای سلامتی بسیار مفید است و بسیار توصیه می شود، اما حفاظت از محیط زیست ملاحظاتی هم دارد. حضور انسان ها در طبیعت می تواند آسیب هایی نیز داشته باشد. آلودگی ها و تخریب محیط زیست، از پیامد های حضور بشر در طبیعت است. یادمان باشد که محیط زیست متعلق به همه انسان ها و آیندگان ماست.

با طبیعت مهربان باشیم

همچنین حفاظت از محیط زیست، موجب سلامت انسان ها و توسعه پایدار است. اما برای حفظ محیط زیست و احترام به آن باید چه کرد؟ چگونه می توان ضمن آسیب نزدن به محیط زیست، از حال و هوای طبیعت لذت برد؟ در ادامه این مقاله ۱۰ روش برای حفاظت از محیط زیست پرداخته‌ایم.

حفاظت از محیط زیست در سفر

به منظور حفاظت و احترام به محیط زیست، اقداماتی را می توان انجام داد که بدون آسیب رساندن به آن، بتوانیم از طبیعت لذت ببریم. این اقدامات شامل:

  • استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی

سعی کنید به جای کیسه های پلاستیکی، از ساک ها و کیسه های پارچه ای در اندازه های متفاوت و کاریردهای گوناگون استفاده کنید.  هنگام خرید از فروشگاه ها، به کیسه های پلاستیکی، نه بگویید و همیشه کیسه های پارچه ای خود را همراه داشته باشید. به این ترتیب زباله کمتری تولید می شود و پلاستیک کمتری وارد چرخه طبیعت می شود.

  • استفاده از ظروف تجزیه پذیر و چند بار مصرف

به جای استفاده از ظروف یک بار مصرف، می توانید ظروفی که چندین بار قابل استفاده هستند، به کار ببرید. همچنین به جای استفاده از بطری های آب معدنی، می توانید قمقمه داشته باشید و به بطری های یک بار مصرف، نه بگویید.

  • جمع آوری زباله ها

زباله ها را در طبیعت رها نکنید. زباله ها هم موجب تخریب زیبایی بصری طبیعت و هم تجمع موجودات موذی و گسترش بیماری ها می شوند و به این ترتیب انواع آلودگی محیط زیست را افزایش می‌دهند. سعی کنید هنگامی که قصد ترک کردن مکانی را دارید، پاکیزه تر از قبل باشد. جمع آوری زباله ها و نظافت محیط زیست را باید از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم. در بزرگسالی دیگر نمی توان این نکات بدیهی را آموزش داد!

  • تفکیک زباله

تفکیک زباله های تر و خشک، کمک زیادی به حفظ محیط زیست می کند. این تفکیک شاید زمان بر به نظر برسد، اما تنها نیاز است که ۲ کیسه داشته باشید که زباله ها را از هم تفکیک کنید و کار بسیار آسانی است.

  • اسراف نکنید

در مصرف خود، صرفه جویی کنید و از هدر رفتن انرزی و مواد غذایی جلوگیری کنید. مصرف به اندازه و صرفه جویی در مصرف، موجب تولید زباله کمتر و جلوگیری از هدر رفتن منابع انرژی می شود. از پخت و پز بیش از حد پرهیز کنید تا هم زباله کمتری تولید شود و هم مواد غذایی کمتری هدر برود. پیشنهاد ما این است که از غذا های محلی استفاده کنید. به این ترتیب هم به اقتصاد آن منطقه کمک می کنید و هم از غذا هایی که پخته شده اند و آماده مصرف هستند، استفاده می کنید.

  • حفظ پاکیزگی و صرفه جویی در مصرف آب

منابع آب محدود هستند و این فقط مختص شهر شما نیست. صرفه جویی در مصرف آب و حفظ پاکیزگی منابع آب و رودخانه ها، وظیفه همه ما است. باز نگذاشتن شیر آب، خودداری از شستشوی بیش از حد، استفاده از ابزار هایی جهت کاهش مصرف آب، مواردی هستند که موجب محافظت از منابع آبی هستند. همچنین در آب رودخانه ها، برای شستشو از مواد شوینده استفاده نکنید.

  • محافظت از پوشش گیاهی و درختان

گیاهان و پوشش گیاهی، عامل تصفیه هوا و کاهش دی اکسید کربن هوا هستند. از شکستن شاخه درختان، چیدن گل ها، خم کردن نهال ها جلوگیری کنید و به دیگران هم آموزش دهیم. جنگل ها، ریه های زمین هستند. از آن ها محافظت کنیم.

  • سبک سفر کنید

آیا می دانستید، با افزایش بار خودرو، میزان مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می کند. برای کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه ها و کاهش آلودگی هوا، از همراه بردن اقلام و وسایل غیر ضروری خودداری کنید. البته سبک سفر کردن می تواند آرامش بیشتری برایتان ایجاد کند.

  • دفن کردن پسماند‌های غذا

می‌دانیم که بسیاری از مواد در طبیعت تجزیه می‌شوندبرای مثال پسماند‌های غذایی مانند تفاله چای، پوست میوه‌ها، خرده‌های نان، پوست تخم مرغ، پوست آجیل‌ها و… معمولا پس از یک سفر طبیعت گردی روی دست ما می‌ماننددرست است که این مواد قابل تجزیه در طبیعت هستند اما نباید آن‌ها را در طبیعت رها کنیماگر در مکان‌های مرطوب مانند جنگل و کوهستان هستید، یک گودال کوچک حفر کنید، پسماند‌های غذایی را درون آن بریزید و با کمی آب آن‌ها را مرطوب نماییدسپس روی تمام پسماند‌ها را با خاک بپوشانیدبه این ترتیب به تجزیه سریع‌تر مواد کمک کرده‌ایدهمچنین ظاهر طبیعت با پسماند‌های غذایی آلوده و کثیف به نظر نمی‌آید.

به طور کلی باید به یاد داشته باشیم که قصد ما از سفر به طبیعت، آشتی با آن استبنابراین وقتی طبیعت را ترک می‌کنید کوچکترین اثری از خود بر جای نگذاریدنظم طبیعت با کوچکترین دخالت ما دچار اختلال می‌گردد.

روش های حفاظت از محیط زیست و کمک به سالم بودن طبیعت، زیاد هستند و اگر کسی دغدغه محافظت از محیط زیست را داشته باشد، قطعا خودش خوب می داند که چگونه می تواند در این جهت اقداماتی داشته باشد.

 

بدون درختان چه بلایی سر زمین می آید؟

آثار عجیبی که حتی فکرش را نمی‌کنید. در این گزارش به پیامدهای ناشی از نابودی جنگل‌ها و درختان برای زمین و حیات آن اشاره کرده‌ایم.
۱-نابودی تنوع زیستی سیاره زمین با قطع بی رویه درختان 
در حال حاضر از دست رفتن زیستگاه عامل اصلی پیش برنده‌ انقراض در سرتاسر جهان است؛ بنابراین نابودی جنگل‌های باقی مانده برای گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سایر موجودات زنده فاجعه بار خواهد بود. حتی یک درخت جدا در یک منطقه‌ باز می‌تواند به عنوان یک آهنربای تنوع زیستی عمل کند و بسیاری جانداران را جذب کند.
۲-کاهش شدید بارندگی
با قطع درختان و نابودی جنگل‌ها اقلیم زمین نیز در کوتاه مدت و بلند مدت دچار تغییرات شدید خواهد شد. درختان به عنوان پمپ‌های بیولوژیکی روی چرخه‌های آب نقش دارند؛ آن‌ها آب را از خاک می‌گیرند و با تبدیل آن به بخار، آن را وارد اتمسفر می‌کنند. جنگل‌ها از طریق انجام این کار در تشکیل ابر و بارندگی مشارکت می‌کنند.
۳-افزایش سیل و طوفان
درختان همچنین با به دام انداختن آب و ایجاد مانع در برابر جریان سریع آن به سمت رودخانه‌ها و دریاچه‌ها از وقوع سیل پیشگیری می‌کنند و از جوامع ساحلی در برابر امواج طوفان محافظت می‌کنند.
۴-فرسایش خاک و شسته شدن شهر‌ها و جزایر
فرسایش گسترده‌ خاک روی اقیانوس‌ها نیز تأثیر گذار خواهد بود و مرجان‌های ساحلی و دیگر زیستگاه‌های دریایی را از بین خواهد برد. جزایری که درختان آن‌ها از بین بروند، مانع خود در برابر اقیانوس را از دست خواهند داد و بسیاری از آن‌ها شسته شده و از بین خواهند رفت.
۵- گرم شدن زمین
درختان دارای اثر خنک کننده‌ محلی هستند. آن‌ها سایه‌هایی را فراهم می‌کنند که دمای خاک را حفظ می‌کند و به علت رنگ تیره‌ای که دارند به جای منعکس کردن گرما آن را جذب می‌کنند. اگر تمام اثرات خنک کنندگی از دست برود، بیشتر مناطقی که پیش از این دارای درخت بوده اند به سرعت گرم‌تر خواهند شد.
۶-افزایش گاز‌های گلخانه‌ای
در مقیاس جهانی، درختان با ذخیره‌ کربن و برداشت کربن دی اکسید اتمسفر با گرم شدن حاصل از تغییرات اقلیم مبارزه می‌کنند. براساس گزارشی که در ماه اوت به وسیله (IPCC) منتشر شد، در حال حاضر ۱۳ درصد از انتشارات جهانی کربن ناشی از جنگل زدایی است و به طور کلی تغییر کاربری زمین مسئول ۲۳ درصد از انتشارات کربنی است.
۷-افزایش بیماری‌ها
از بین رفتن ناگهانی جنگل‌ها می‌تواند باعث افزایش موقتی در مواجهه انسان با عفونت‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند ابولا، ویروس نیل غربی و نیز بیماری‌هایی مانند مالاریا و تب دنگی شود که به وسیله پشه‌ها منتشر می‌شوند.از زمانی که انسان در حدود ۱۲ هزار سال پیش فعالیت‌های کشاورزی را آغاز کرد او تقریبا ۸.۵ تریلیون درخت را پاکسازی کرد. بخش عمده جنگل زدایی در سال‌های اخیر رخ داده است. از زمان آغاز انقلاب صنعتی درختان جنگل‌ها ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده اند. براساس گزارش‌ها در جهان ۴ تریلیون درخت باقی مانده‌ است که تعداد آن‌ها رو به کاهش است، به طوری که هر ساله حدود ۱۵ میلیارد درخت قطع می‌شوند.انسان در جهانی بدون درخت باید برای زنده ماندن تلاش کند. سبک زندگی شهرنشینی و غربی به سرعت به خاطره‌ای از گذشته تبدیل خواهد شد و بسیاری از ما در اثر گرسنگی، گرما، خشکسالی و سیلاب خواهیم مرد. جوامع بازمانده احتمالا آن‌هایی هستند که به طور سنتی می‌دانند در محیط‌های بدون درخت چگونه زندگی کنند؛ مانند بومیان استرالیا زندگی تنها در وضعیت‌هایی امکان پذیر خواهد بود که با زندگی که در حال حاضر ما با آن آشنا هستیم فاصله‌ بسیاری خواهد داشت.شعر تکان‌دهنده و آگاهی‌دهنده مولوی حکایت از نقش درخت در طبیعت دارد؛ نقشی که همه کارشناسان و صاحب‌نظران محیط زیست از آن به‌عنوان ریه‌های زمین یاد کردند.
این درختانند همچون خاکیان دست‌ها بر کرده‌اند از خاکدان
با زبان سبز و با دست دراز از ضمیر خاک می‌گویند راز
تصاویر زیبا از منطقه گردشگری پارالار (پاره علیا) استان آذربایجان غربی
شهرستان میاندوآب و تیزر معرفی سایت میاندوآب ما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *