روستاهای میاندوآب

نمایی زیبا از قلعه جان آقا

0

بزرگ ترین قلعه نظامی مانایی‌ها به نام قلعه جان آقا در ساحل شمال زرینه رود و در ارتفاعات کوه مجاور روستای جان آقا از توابع شهرستان میاندوآب واقع است.

از ویژگی‌های این قلعه کوهستانی که مهم ترین قلعه نظامی در منطقه بوده، می‌توان به انتخاب مکان، استفاده از مصالح سنگی بدون ملات در ساختمان دژ، بهره‌گیری از خط رابط برای تسهیل و تسریع حرکت سربازان در قلعه و اسکان نیروهای نظامی در فضاهای داخلی تعبیه شده موجود در حصار دژ اشاره نمود.

دژ نظامی جان آقا با قالایچی یا زیرتو مرکز اقوام مانایی هم دوره بوده و متعلق به هزاره اول پیش از میلاد که حفاظت شمال زیرتورا برعهده داشته است.

طول این دژ بیش از ۲۵۰ متر و ارتفاع دیواره‌های آن نیز با توجه به وضعیت منطقه بین ۸۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر متفاوت است که در خط الراس نظامی به طرز بسیار ماهرانه‌ای بدون استفاده از ملات و با چیدن سنگ‌های بزرگ بر روی هم ساخته شده است.

این قلعه به صورت خطی در کوه ساخته شده و دو دیوار پهن سنگی و با ستون‌هایی که از آن به عنوان اتاقک جهت نگهداری سربازان ساخته شده تشکیل شده است.

خط رابط حرکت سربازان و هفت پیوند چهار گوش در فاصله‌های مشخص در جبهه بیرونی از جمله مهم ترین بخش‌های این دژ به شمار می‌آیند و از خط رابط برای تسهیل و تسریع در حرکت سربازان برای پوشش دادن نقاط ضعف دژ و از اتاق‌های پیون‌های آن برای اسکان نیروهای نظامی در هنگام یورش دشمنان استفاده می‌شد.

قوشاچای ، شهرستان میاندوآب

عکاس : رامین بابازاده

جریان آب در رودخانه ای زیبا طرفای روستای جان آقا
نمایی زیبا و دیدنی از سد نوروزلو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *